لوگونشان
لوگوتایپ

لوگوتایپ چیست ؟

جدول محتوا

بیشتر مردم وقتی به خدمات طراحی لوگو اشاره میکنند بیشتر هدفشان لوگوتایپ است، به این سبب که نام برندشان را در ذهن خود و مشتریان تصور میکنند. طراحی لوگو تایپ بسیار ساده است و میتوان با انتخاب یک فونت مناسب به سادگی طراحی را شروع کرد و در ادامه با صرف زمان و خلاقیت به فرم ایده آل و تخصصی لوگو دست یافت.

یکی از مهم ترین مزیت های لوگوتایپ این است که به سرعت نام برندتان را در ذهن مشتری و مخاطب هدفتان تصویر سازی میکند، و مخاطب را به سردرگمی نمیکشد طراحی لوگوتایپ حرفه ای یک امر بسیار مهم برای کسب و کار های نوپا است چرا که لوگو تایپ در همه جا دیده میشود، از عنوان فیلم ها گرفته تا برند های تجاری و بسته بندی محصولات. لوگو تایپ یک کلمه انگلیسی است و معادل آن در زبان فارسی نشان نوشته است.

باوجود این که لوگوتایپ کلمه ای است که ریشه در زبان رومی دارد، اما لوگونشان در طراحی لوگو تایپ های ایرانی همیشه حرف های زیادی برای گفتن داشته است، در
کشور ما طراحان گرافیک کوشیده اند تا با استفاده از امکانات خط فارسی که البته گوناگونی ها، محدودیت ها و ویژگی های خاص خود را دارا است، لوگوتایپ های فارسی زیبایی خلق کنند. برای آشنایی بیشتر با انواع لوگو توصیه میکنیم مقاله معرفی برترین لوگو های جهان را مطالعه کنید.

لوگو تایپ

لوگوتایپ چیست؟

به صورت کلی لوگو انواع مختلفی دارد که از لحاظ ساختاری با هم متفاوت هستند و لوگوتایپ  یا نشانه نوشته یکی از انواع لوگو محسوب میشود. به همین دلیل سفارش طراحی لوگو به عوامل مختلفی بستگی دارد. مثل نام برند، محصول یا فعالیت، زمینه کاری، مخاطب یا مخاطین، جغرافیای فعالیت و … در این موضوع دخیل هستند و در نهایت گرافیست با نگاه درست بهترین گزینه را انتخاب و طراحی لوگو را آغاز میکند.

به طور کلی تعریف ساده لوگوتایپ هنر ترکیپ حروف و تبدیل آنها به تصویر است، آنچه در طراحی لوگو تایپ اهمیت بسیاری دارد توجه به تصویر ایجاد شده از حروف و بررسی ارتباط این تصویر با معناست. بدون شک هر نوع نوشتاری با یک تصویر همراه است و که این تصویر میتواند بازتاب دهنده معنا و مفهوم یک برند، محصول و … باشد.

لوگو تایپ چون از حروف الفبایی ساخته شده در درجه اول خواناست و چون شکل تصویر پیدا کرده قابل رویت است. به عبارت دیگر خاصیت لوگو تایپ این است که هم خوانده میشود و هم دیده میشد.

پیشنهاد میشود مقاله طراحی لوگو خشکبار را مطالعه کنید

لوگوتایپ چیست

تفاوت لوگوتایپ و خوشنویسی

فارسی بودن و انگلیسی بودن لوگوتایپ نسبت به هر طراح گرافیکی منحصر به فرد است. این نکته خیلی مهم است که لوگوتایپ بر زیبایی خط بنا شده است اما نباید آن را با خوشنویسی ادغام کرد. رسالت طراح لوگو حرفه ای شکل و تشخص دادن به واژه هاست. آنچه یک اثر گرافیکی را از خوش نویسی متمایز میکند رابطه بین مفهوم حروف و تصویر تشکیل شده است.

و اما هنر خوشنویسی بر پایه هندسه بنا شده است و حروف در چارچوبی از پیش تعیین شده قرار میگیرند، خوش نویس در زمان تحریر حروف هرگز این قواعد را زیر پا نمیگذارد و درگیر مفموم کلمات نیست. شاید بتوان گفت یک استاد خوش نویسی به مصابح یه استاد هندسه است که نقوش را بی کم و کاست در طول و عرض و ارتفاع معین رسم میکند.

اما این طراح گرافیک است که برای طراحی لوگوتایپ از تمامی عوامل کمک میگیرد تا مفهموم مد نظر را به بهترین شکل به نمایش بگذارد. بسیاری از قواعد و تغییراتی که یک گرافیست بر خط اعمال میکند ممکن است از نظر خوشنویسی نادرست قلمداد شود.

پیشنهاد میشود مقاله طراحی لوگو گیمینگ را مطالعه کنید

اصول طراحی لوگوتایپ

استفاده از برنامه های گرافیکی مختلف و ایجاد تغییر در نگارش و ترکیب حروف به تصویر های دلخواه به قصد طراحی لوگوتایپ هرگز نباید از روی حس تنوع طلبی و سرگرمی صورت گیرد. همیشه این نکته مهم است که باید تصویر نهایی استوار بر معنا باشد. اگر ارتباطی بین تصویر و مفموم وجود نداشته باشد پس با یک اثر گرافیکی رو به رو نیستیم.

نتیجه به و جود آمده تنها چیدمان حروف در کنار هم فارغ از یک مفهموم است که تنها ماهیت نوشتاری داردآنچه که یک گرافیست را وادار به  تجربیات جدید نوستاری و ساختارشکنانه میکند همین دست یافتن به تصویر درست از مفهوم است. در این قلمرو تا حدودی می توان قاعده ها و ضابطه هایی یافت که شرح دقیقی از حالات و تنوّع فرم هنگام طراحی حروف را به دست می دهد، اینکه:

سوالات متداول

خیر کاملا به علاقه شما بستگی دارد.

لوگوتایپ و خوشنویسی ارتباط نزدیکی به هم دارند اما بنای خوشنویسی هندسه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هزینه طراحی

برای اطلاع از هزینه طراحی لوگو و نحوه شروع سفارش لطفا با شماره زیر تماس حاصل فرمایید و یا پیغام واتساپ ارسال کنید

شروع سفارش

برای اطلاع از هزینه طراحی لوگو و نحوه شروع سفارش لطفا با شماره زیر تماس حاصل فرمایید و یا پیغام واتساپ ارسال کنید