لوگونشان
آخرین لوگو نایک

تاریخچه و تحلیل لوگو نایک

جدول محتوا

لوگو نایک یکی از راحت ترین و در عین حال ماندگار ترین نماد های تجاری در سراسر دنیا است که در قرن بیستم طراحی شد. نماد swoosh مشهور لوگو برند نایک به عنوان مشخص ترین نماد بصری طراحی شده در صنعت تولید پوشاک و تجهیزات ورزشی شناخته می شود که طرافداران بسیار پروپاقرصی به خصوص در میان ورزشکاران در سراسر دنیا دارد. برند آمریکایی نایکی با شعاری که ممکن است خیلی از ماها هر روز مشاهده کنیم Just Do It یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان کفش، پوشاک برای هر نوع سایز و جنسیتی و تجهیزات ورزشی به شمار میرود که دارای بیش از نیم قرن تجربه در این حوضه دارد. در حال حاضر تقریبا 60 درصد سهم بازارهای کتونی های ورزشی به شرکت نایک تعلق دارد و سالیانه درآمد برند نایک به حدود 37 میلیارد دلار می سد. شاید به خودتان بگویید چنین شرکت ثروتمندی برای طراحی لوگو خود باید مبلغ زیادی را پرداخت کند و یااز بهتررین طراحان بین المللی را برای انجام طراحی لوگو استخدام کرده باشد. اما سخت در اشتباه هستید زیرا لوگو شرکت نایک یکی از ارزان ترین لوگو های طراحی شده در دنیا می باشد. در ادامه شما را با داستان جالب شکل گیری برند نایک و حقایق جذابی درباره این برند آشنا خواهیم کرد و تاریخچه طراحی لوگو نایک را مورد تحلیل قرار می دهیم پس لوگونشان را تا پایان مقاله همراهی کنید.

داستان پیدایش برند نایک

برند Nike در سال 1964 و با نام Blue Ribbon Sports (به اختصار BRS) به معنی محصولات ورزشی روبان آبی توسط یک استاد و شاگرد به اسم های بیل بورمن (Bill Borweman)  و فیل نایت (phil knght) راه اندازی و تاسیس شد. آقای بیل بورمن استاد ذبردست و  سرشناس در ورزش دو و میدانی بود و علاقه زیادی نیز به دویدن داشت. آقای فیل نایت هم شاگرد اقای بورمن بود و قصد داشت در ورزش دو و میدانی مدرک MBA را اخذ کند. در آن زمان ها بود که به خاطر کم کیفیت بودن کفش های ورزشی، این دو تصمیم گرفتند تا با همکاری شرکتی را برای طراحی و تولید کتونی های ورزشی با کیفیت راه اندازی کنند. شرکت تازه تاسیس BRS مانند بسیاری از شرکت های نوپا در ابتدای شروع کار خود درآمد چندانی نداشت اما با گذشت زمان کمی مورد توجه بسیاری از ورزشکاران قرار گرفت. همین موضوع باعث شد تا در سال 1971 نام برند خود را به طور رسمی به نایک تغییر دهند و اولین کتونی فوتبال خود را با لوگو نایک ورانه بازار کردند. این کفش های فوتبالی با استقبال بسیاری از ورزشکاران مواجه شد و فروش بسیار خوبی داشت. برند نایک بعد از کسب این موفقیت خوب به طراحی کتونی های ورزشی ادامه داد و به یک برند جهانی و محبوب امروزی در حورزه طراحی و تولید کفش و سایر محصولات ورزشی تبدیل شد.

تاریخچه لوگو نایک

لوگو نایک یکی از محبوب ترین و ماندگارترین لوگو های طراحی شده در تاریخ است که کمتر شخصی پیدا می شود که قادر به نماد Swoosh معروف نایک نباشد. این نماد که جزء ساده ترین نماد های تجاری به شمار می رود اما به اندازه ای معروف است که در اکثر تبلیغات این شرکت نام نایک را به طور کلی خذف کرده است و فقط لوگو این برند مشهور را مورد استفاده قرار می دهند. برند نایک همانند بسیاری از شرکت های بزرگ دنیا لوگو های زیادی را طراحی نموده تا به نشان تجاری مورد نظر خود برسد. در قسمت بعدی همراه شما تاریخچه لوگو مشهور نایک را مورد بررسی قرار می دهیم و شما را با داستان لوگو نایک نیز آشنا خواهیم کرد.

لوگو نایک 1964 – 1971

اولین لوگو نایک

اولین لوگو نایک همزمان با تاسیس برند Blue Ribbon Sports به دست طراحی سپرده شد. این لوگوتایپ از دو قسمت تشکیل شده که قسمت بالایی لوگو حروف اول نام کام بند یعنی BRS و قسمت پایینی لوگو نام کامل برند درج شده است که در آن زمان به عنوان یک نشان بصری از این لوگو استفاده می کردند. اما این نماد تجاری برای این برند به مدت زیادی کار نکرد و بعد از چند سال و با تغییر نام برند، لوگو نیز تغییر پیدا کرد.

لوگو نایک 1971 – 1978

لوگو های نایک در سال های مختلف

اولین لوگو نایک همزمان با تغییر نام کامل برند در سال 1971 توسط یک دانشجوی گرافیک به اسم خانم کارولین دیویدسون (Carolyn davidson) طراحی شد. آقای فیل نایت که در آن زمان استاد حسابداری خانم دیویدسون در دانشگاه پورتلند بود و با توچه توجه به استعدادی که خانم دیویدسون داشت اقای نایت از وی درخواست کرد تا برای برند نایک لوگوی جذاب و به یاد ماندنی مانند برند آدیداس طراحی کند. فیل نایت لوگویی می خواست که که نشان دهنده سرعت باشد از این رو از خانم دیویدسون درخواست کرد تا لوگویی با این مفاهیم برای او طراحی کند. او نیز چندین طرح را به آقای نایت ارائه داد و از میان طرح های روی میز نماد Swoosh را انتخاب مرده از از آن برای هویت بصری بند نایک استفاده کرد. لوگو برند نایکی در آن زمان چندان نظر فیل نایت را به خود جلب نکرد اما به دلیل عدم هزینه های هنگفت برای این لوگو تصمیم گرفت برای مدتی به عنوان نماد تجاری شرکت خود استفاده کند. نماد ساده و شیک Swoosh برخلاف نظر فیل مورد توجه و استقبال بسیاری از طرفداران این برند واقع شد که این توجه گسترده و بازخورد های مثبت مجددا برای برند نایک موفقیت بزرگی حساب می شد. اولین نسخه از لوگو نایک با ترکیبی از نماد معروف و نام برند طراحی شد که کلمه نایک با حروف کوچک و رنگ مشکی بر روی نشان معروف Swoosh سفید رنگ قرار گرفت.

لوگو نایک 1978 – 1985

لوگو نایک در سال 1978

اولین نسخه از لوگو نایک به مدت هفت سال برای بند نایک کار کرد و بعد از آن در سال 1978 تغییراتی در آن ایجاد شد. فونت لوگو نایک به یک فونت سنس سریف کلالسیک و ضخیم تغییر پیدا کررد و حردف آن نیز به صورت بزرگ بالای لوگو نوشته شد. کلمه نایک (NIKE) بالای نماد بصری برند نایک قرار گرفت تا نشان بصری برند نایک به خوبی رویت شود. این نسخه از لوگو نایکی در رنگ های مختلفی مانند مشکی، آبی و قرمز مورد استفاده قرار گرفت زیرا این ترکیب های رنگی در مفایسه با پالت رنگ در نسخه اولیه لوگو تناسب بیشتری با ارزش های برند و محصولات داشت.

لوگو نایک 1985 – 1995

در سال 1985 بود که شرکت تصمیم گرفت مجددا در لوگو تغییراتی ایجاد کند و تمامی عنصر های قبلی در یک مربع قرار گرفتند؛ زیرا این شکل هندسی حسی مانند استواری و استقامت را به مخاطبین انتقال می دهد و این مفاهیم ارتباط نزدیکی را با ارزش های برند نایک داشت. انتخاب استفاده از اشکال هندسی همچون مربع برای طراحی لوگو جدید نایک انتخاب هوشمندانه ای بود که به عنوان نماد تجاری شرکت نایک به مدت 10 سال نمایش داده می شد. برند نایک در همین سالها بود که از شعار مشهور خود یعنی Just Do It به معنی «فقط انجامش بده»، رونمائی کرد که برگرفته شده از آخرین صحبت گری گیلمور قاتل سریالی است که هنگام اعدام او از وی می پرسند حرف آخرت چیست و اقای گری گیلمور می گوید «فقط انجامش بده».

لوگو نایک 1995 – در حال حاضر

آخرین لوگو نایک

آخرین نسخه از لوگو برند نایک در سال 1995 به ساده ترین شکل ممکن طراحی شد تمامی عناصر موجود درر نسخه های قبلی مانند شکل هندسی مربع و یا نام برند از روی لوگو حذف شده و تنها نماد محبوب آن یعنی swoosh باقی مانده است. این نشان تجاری در واقع نشان دهنده مفهوم هایی مثل سرعت، قدرت و کیفیت بی نظیر محصولات نایک را میرساند که به عنوان یکی از ماندگار ترین نشان های بصری به شمار می رود.

معنی لوگو نایک

سوالی که شاید ذهن شما هم مشغول کرده باشد این است که لوگو نایک چه معنی دارد و یا آرم نایکی برگرفته از چه چیزی است؟ کلمه انگلیسی Swoosh درر معنی لغوی به معنی صدایی است که هنگام رد شدن یک ماشین پرسرعت می شنوید. این کلمه مفاهیمی همچون دقت، سرعت، حرکت و جنبش بی وقفه را به مخاطبان خود انتقال می دهد، به هممین علت است که لوگو نایک به طوری طراحی شده است که مفاهیمی که گفته شد را به مخاطب خود برساند و نماد Swoosh به خوبی این نقش را ایفا کرده است و بهترین نشان برای محصولات نایک محسوب می شود. علامت تیک در لوگو نایکی به همراه شعار معروف خود یعنی  Just Do It با هدف تشویق ورزشکاران برای رسیدن به موفقیت های جدید طراحی شده است.

عنصر های بکار رفته در طراحی لوگو نایک

همانطور که در بخش های قبل اشاره کردیم لوگو نایک یکی از ساده ترین لوگو های طراحی شده است که آخرین نسخه از این لوگو جذاب فقط نماد بصری مشهور برند نایک باقی مانده است. این نماد شباهت زیادی به علانت تیک دارد و به عنوان نشان بصری برند نایک مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از مشخص ترین لوگو های طراحی شده در طول تاریخ به حساب می آید. اما این نشان به ظاهر ساده دارای ریزجزئیاتی در طراحی است که در قسمت بعدی آنها را با شما مورد تحلیل قرار می دهیم.

شکل کلی لوگو نایک

شکل کلی لوگو نایک برگرفته از بالهای یکی از الهه های یونانی به نام نایکی است، که یعنی به احتمال قوی مسئول طراحی لوگو حرفه ای نایک در زمان خلق این اثر خاص شکل و شمایل این بال ها را در ذهن خود داشته است.

رنگ لوگو نایک

لوگو نایک در نسخه های مختلف از آن با رنگ های متفاوتی طراحی و عرضه شد. اما رنگ مشکی رنگ اصلی این لوگو محسوب می شود و همراه رنگ سفید که پس زمینه را نشان می دهد سال ها مورد استفاده قرار گرفته است.اما در میان سفید و سیاه رنگ های دیگری در نسخه های قبلی این لوگو مانند ابی و قرمز نیز رونمائی شد. به طور کلی رنگ مشکی نشان دهنده کیفیت و اقتدار است و رنگ سفید نمادی از صلح و آرامش را به مخاطبان خود بازگو می کند که بهترین انتخاب برای پس زمینه یک لوگو محسوب می شود.

فونت لوگو نایک

نماد Swoosh  در لوگو نایک به عنوان نماد اصلی نیز در نظر گرفته می شود اما در برخی از شرایط شعار مسهور اغین برند و نام آن نیز بالای لوگو نمایان می شود. فونتی که در لوگو نایک استفاده شده فونت سنس سریف کلاسیک Futura با گوشه های تیز است که کلمات بصورت بولد و مشخص نوشته شده اند.

سبک طراحی لوگو نایک

ظاهر، رنگ و فونت سه عنصر اصلی در طراحی لوگو نایک هستند که شکل کلی لوگو نایک را خلق کردند. سبک طراحی لوگو نایک نیز لوگو تصویری است که به عنوان یکی از رایج ترین روش های طراحی لوگو به شمار می رود. در طراحی لوگو به سبک لوگو تصویری از یک نماد خاص و مرتبط به حوضه فعالیت استفاده می شود که به تنهایی در لوگو مورد استفاده قرار می گید. لوگو نایک نیز در طراحی لوگو خود همین امر را انجام داده است و از نماد Swoosh  به عنوان عنصر مهم و اصلی نشان بصری خود استفاده کرده است که با وجود جذابیت بسیار ارتباط نزدیکی نیز با ارزش های برند نایک دارد.

جمع بندی

ما در این مقاله سعی کردیم تاریخچه پیدایش برند نایک را برای شما باز کینم و همچنین درباره تاریخچه طراحی لوگو نایک که برای اولین بار توسط خانم کارولین دیویدسون طراحی شده بود، نیز صحبت کردیم و امیدواریم که از خواندن این مطلب لذت کافی را برده باشید. مجموعه لوگو نشان با دارای سالها سابقه در طراحی لوگو حرفه ای در تلاش است تا برای کسب و کار شما نشان تجاری طراحی مند که برازنده ارزش های شرکت و کسب و کار شما باشد شما می توانید برای ثبت سفارش طراحی لوگو به صفحه اصلی سایت مراجعه نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هزینه طراحی

برای اطلاع از هزینه طراحی لوگو و نحوه شروع سفارش لطفا با شماره زیر تماس حاصل فرمایید و یا پیغام واتساپ ارسال کنید

شروع سفارش

برای اطلاع از هزینه طراحی لوگو و نحوه شروع سفارش لطفا با شماره زیر تماس حاصل فرمایید و یا پیغام واتساپ ارسال کنید