لوگونشان
ویژگی های لوگوی ورزشی مناسب

خصوصیات لوگوی ورزشی خوب چیست؟

جدول محتوا

خصوصیات لوگوی ورزشی که بتواند تاثیر مثبتی بر ذهن مخاطب بگذارد شاید دغدغه کسانی باشند که کسب و کارشان با ورزش گره خورده است از این رو قبل این مقاله را برای این افراد تهیه کرده ایم تا بتوانند حتی الامکان لوگوی خود را با ویژگی هایی که خواهیم گفت پیوند دهند.

البته اصناف متفاوتی در ورزش وجود دارند که برای ظرافت های لازم و جزئیات بیشتر بهتر است به آن توجه شود.به عنوان مثال لوگوی باشگاه های فوتبالی متفاوت از باشگاه بسکتبالی است.یا لزوما لوگو می تواند برای تیم طراحی نشده باشد چرا که باشگاه های ورزشی و تناسب اندام،تولید کنندگان لباس های ورزشی و موارد بسیار مشابه همگی ورزشی محسوب می شوند و تفاوت های ریزی با هم دارند.

فرقی نمی کند در کدام صنف مشغول به کار هستید به هر حال برای برندینگ و گسترش کسب و کار خود نیاز به لوگو یا آرم مخصوص خود دارید.بسیاری از تیم ها یا سازمان های ورزشی،خود را در ذهن میلیون ها هوادار ماندگار کرده اند و میلیون ها دلار به اعتبار برند خود اضافه کردند.

آنچه در این مقاله خواهیم خواند

اصلا چرا باید لوگو ورزشی داشته باشیم؟

اگر هنوز هم برای داشتن یک لوگوی ورزشی مخصوص خود شک دارید دلایل زیر را بخوانید.

 

1- لوگو ورزشی نشان دهنده هویت باشگاه یا سازمان شماست

یکی از خصوصیات لوگو ورزشی باید این باشد که هویت شما را به خوبی انتقال دهد.دو تیم بارسلونا و رئال مادرید را در نظر بگیرید.لوگوی این دو تیم بزرگ اسپانیا،نه تنها نشان دهنده و نماد تیمشان هستند بلکه قدرت،شکوه و تاریخچه باشگاه های خود را نیز به دوش می کشند.برای همین است که اگر خدایی نکرده کسی لوگوی تیم را مورد بی احترامی قرار دهد و یا به آن آسیب بزند،طرفداران به شدت عصبانی می شوند و جو وحشتناکی به وجود می آید.در صورتی که اگر این فقط یک نماد ساده و بی معنی بود کسی به آن اهمیت نمی داد اما اینطور نیست و لوگوی ورزشی تمام افراد درگیر یک مجموعه را اعم از کارکنان،مدیران،بازیکنان و هواداران را متحد می کند.

این موضوع برای باشگاه های حرفه ای ورزشی اهمیت زیادی دارد اما آیا به این معنی است که مجموعه ای متشکل از سالن های فیتنس و پرورش اندام نباید به هویت لوگو ورزشی خود توجه کند؟قطعا خیر.صاحبان این مجموعه ها نیز باید بتوانند هویت کاری خود را با لوگو پیوند دهد و خود را در ذهن مشتریان خود تثبیت دهند.

نمونه لوگو بدنسازی مناسب

لوگویی که در تصویر بالا مشاهده می کنید،به طور کامل هویت کسب و کار را با استفاده از یک شکل مناسب به مخاطب انتقال می دهد.

این قسمت را با مثال فوتبالی به پایان می رسانیم.در تصویر لوگو بارسلونا را برای شما آورده ایم و با دقت در آن می توانیم یک هویت بزرگ را دریابیم.درقسمت راست بالایی لوگو،پرچم کاتالان قابل مشاهده است و این نشان دهنده وابستگی و هویت این باشگاه به کاتالان است.همچنین در قسمت چپ آن،می توان رنگی از باورهای مذهبی بنیانگذاران آن مشاهده کرده چرا که یک صلیب در آن قرار داده شده و آن به معنای محافظت نیروهای مقدس از این باشگاه است.

در قسمت پایین نیز یک توپ قرار داده شده که نشان دهنده ورزشی بودن این باشگاه و خصوصا مرتبط به فوتبال است چرا که در زمان تاسیس آن،ابتدا باشگاه فوتبالی آن تاسیس شد.

2- وجه تمایزی کلیدی نسبت به سایر رقبا

قبلا گفته بودیم که طراح لوگو حرفه ای طراحی را به صورتی انجام می دهد که لوگو منحصر به فرد باشد اما آیا میدانستید که مهم ترین وجه تمایز باشگاه های ورزشی چیست؟قبل از اینکه نحوه مدیریت تیم ها و عملکردشان در طول فصل مورد بررسی قرار بگیرد و یا با سبک فوتبالشان شناخته شوند،اولین چیزی که مخاطب و هواداران آن تیم را از سایر تیم ها جدا می بینند لوگو است.

گاها مواردی بوده است که اصلا به دلیل تمایز و زیبایی لوگو به طرفداران یک تیم خاص اضافه شده است.بنابراین یادتان باشد که یکی از خصوصیات لوگو ورزشی،تمایز و زیبایی آن نسبت به سایر رقباست.

3- با طراحی لوگو ورزشی گام اول به سوی حرفه ای شدن را برمی دارید

با داشتن لوگو ورزشی اختصاصی سطح بالای باشگاه و مجموعه خود را نشان می دهید.نمی شود از یک سازمانی که لوگو ندارد انتظار کلاس بالا و رفتار حرفه ای داشت چرا که بدیهی ترین عمل را برای خود یعنی طراحی لوگو ورزشی انجام نداده است.

با داشتن لوگو،اعتماد و عزت نفس تمامی زیرمجموعه ها افزایش پیدا می کند و تعهد و جدیت صاحبان آن را به نمایش می گذارد.

ویژگی های لوگوی ورزشی مناسب

1. در صورت داشتن تاریخچه باید در طراحی لوگو ورزشی در نظر گرفته شود

اگر مجموعه یا باشگاه ورزشی شما تاریخچه ای دارد باید چکیده ای از آن جزو خصوصیات لوگو ورزشی شما باشد.یک طراح ماهر ابتدا در مورد تاریخچه تیم شما تحقیقات لازم را انجام می دهد و سپس دست به کار می شود.

می توانید به عنوانمثال لوگوی رئال مادرید را در نظر بگیرید.این تیم در بالای لوگوی خود یک تاج دارد که نشان دهنده تاریخچه سلطنتی بودن این تیم است.در گذشته یکی از شاهان اسپانیا،این تیم را رسما تیم سلطنتی مادرید نامید و آن تاج کاملا این موضوع را به مخاطب منتقل می کند.

لوگو رئال مادرید

2. اهمیت دادن به رشته ورزشی یا صنف کاری

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم،لوگو باید هویت شما را منتقل کند و قطعا رشته ورزشی که شما در آن فعالیت دارید یکی از زیر مجموعه های هویت است.با نگاه به لوگو شما باید تا حدودی بتوان رشته شما را حدس زد به عنوان مثال نمی توانید برای باشگاه بسکتبال از شکل تنیس استفاده کنید و ادعا کنید لوگوی ورزشی مناسبی دارید!به جای آن می توانید از عناصر مربوط به بسکتبال مثل توپ مخصوص این رشته،سبد بسکتبال با تورهای آوریزان یا شماتیکی از یک بازیکن حرفه ای این رشته در لوگو قرار دهید.

البته اینها محدود به باشگاه ها نمی شوند و می توانیم کسب و کار خود را اگر به بسکتبال ربط دارد هم از این عناصر استفاده کنیم.به عنوان مثال به حدی می تواند این قسمت مهم باشد که کمپانی نایک برای سری کفش های مخصوص بسکتبال خود لوگویی مجزا طراحی کرد و در آن نمادی از بازیکن سابق NBA تیم شیکاگو بولز مایکل جوردن استفاده کرد و می توان گفت این لوگو برایبرند ایر جردن واقعا بی نظیر عمل کرده است.

خصوصیات لوگو ورزشی ایر جردن

برند های تولیدی که پوشاک یا ابزار های ورزشی تولید می کنند باید بتوانند حتی الامکان لوگوی ساده داشته باشند تا بتواند به راحتی روی کفش ،لباس،دسته تنیس و یا موارد مشابه چاپ شود.اگر طرحی بسیار پیچیده داشته باشید،در این صنف کاری شاید خیلی سخت بتوانید برند خود را در ذهن مخاطب ثبت کنید.

3. توجه به رنگ شاخص تیم ورزشی

اگر برای یک تیم ورزشی لوگو طراحی می کنید و به رنگ توجه نمی کنید فاتحه آن پروژه را بخوانید.از مهم ترین و حیاتی ترین خصوصیات لوگو ورزشی توجه ویژه به رنگ است و این رنگ شاخص باید توسط طراح کاملا مورد تحقیق و بررسی قرار بگیرد.

اگر تیمی مانند پرسپولیس یا استقلال به شما مراجعه کنند که سال ها با یک رنگ در زمین حاضر شده اند،شما نمی توانید هر رنگی را در لوگوی آنها به کار ببرید چرا که رنگ باید هویت باشگاه را منتقل کند و اگر همین امروز باشگاه سپاهان اعلام کند که لوگو خود را بروزرسانی کرده است و نیمی از رنگ لوگو خود را قرمز یا آبی کرده است با خشم انبوهی از هواداران مواجه می شود.

البته بحث رنگ مبحثی تخصصی است و نیاز به نظر کارشناسی دارد.بهتر است تیم های ورزشی رشته های مختلف یا رویدادهای مختلف ورزشی برای منتقل کردن حس ورزش و انرژی از رنگ های شاد استفاده کنند و از رنگ های تیره دوری کنند.البته یک تیم با سابقه بسکتبال که سال های گذشته را با رنگی مانند قهوه ای سر کرده است می تواند لوگوی خود را از حالت شاد دور کند و مشکلی ندارد.اما مثلا برای رویداد المپیک می بینیم که از شادترین و متنوع ترین رنگ های ممکن استفاده شده است.

مثالی دیگر می تواند مجموعه های آبی و یا استخرها باشند.مجموعه هایی که منحصرا در زمینه استخر فعالیت می کنند،می توانند از رنگ آبی استفاده کنند تا هویت کسب و کارشان را به خوبی منتقل کنند.باشگاه های ورزشی نیز مثالی هستند که می تواند نشان دهنده تخصصی بودن بحث خصوصیات لوگو ورزشی در زمینه رنگ باشد.با اینکه گفتیم ورزش ا شادابی و نشاط همراه است و بهتر است از رنگ های متنوع استفاده شود،اما چه بسیار لوگوهایی که برای باشگاه های تناسب اندام از رنگ های تیره استفاده شده و کاملا موفق عمل کرده است.در مقابل،باشگاه هایی نیز هستند که دقیقا در هیمن رشته ورزشی فعالیت دارند و از رنگ های شاد استفاده کردند و آنها هم موفق بوده اند!همین نکته باعث می شود انتخاب رنگ بسیار تخصصی و حساس باشد و نیازمند نظر یک طراح ماهر باشد.

نکته دیگری که می تواند در انتخاب رنگ لوگو ورزشی تاثیر گذار باشد رنگ محیط مجموعه است.به عنوان مثال،یک باشگاه مربوط به یوگا که دیوار خود را با رنگ های آرامش بخش رنگ آمیزی کرده است،برای لوگو نیز می تواند از دقیقا همان رنگ استفاده کند.

4. جاودانگی

اگر طراحی لوگو ورزشی به صورت اصولی انجام شده باشد می تواند پس از گذشت سال ها ماندگار باشد.همانطور که می توانید نمونه های آن را در باشگاه های ورزشی مختلف ببینید که تاریخ آن ها به صد سال پیش بر میگردد.

نتیجه گیری

در این مقاله به اکثر نکات مهمی که باید برای طراحی لوگو ورزشی خود در نظر می گرفتید اشاره کردیم پس سعی کنید لوگوی شما این ویژگی ها را داشته باشد.طراحان لوگونشان می توانند برای مجموعه ورزشی یا تیم شما،لوگویی بیافرینند که تمام خصوصیات لوگو ورزشی را داشته باشد.

برای سفارش طراحی لوگو کافی است با ما تماس بگیرید و بهترین لوگو در خور کسب و کارتان را تحویل بگیرید.

لوگو ورزشی باید هویت،رشته ورزشی و ارزش های تیم یا مجموعه شما را به مخاطب انتقال دهد و یک زیبایی خوبی در عین سادگی داشته باشد.

خیر،طراحی لوگو ورزشی مجموعه ای از کسب و کار هایی مرتبط به ورزش را در بر می گیرد.به عنوا مثال کمپانی آدیداس یک تولید کننده است و طراحی لوگو ورزشی انجام داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هزینه طراحی

برای اطلاع از هزینه طراحی لوگو و نحوه شروع سفارش لطفا با شماره زیر تماس حاصل فرمایید و یا پیغام واتساپ ارسال کنید

شروع سفارش

برای اطلاع از هزینه طراحی لوگو و نحوه شروع سفارش لطفا با شماره زیر تماس حاصل فرمایید و یا پیغام واتساپ ارسال کنید